Ce facem, ce ne înconjoară, ce simțim – totul are de-a face cu chimia. 

Ziua începe cu chimia trezirii, cu hormonii stresului și ai somnului, care trebuie ținuți bine în frâu. Aflăm care este momentul cel mai potrivit pentru a savura prima cafea, de ce pasta de dinți ar trebui să conțină fluoruri și de ce haosul de pe biroul din camera de lucru este un lucru natural în univers. Descoperim lucruri noi despre Gorilla Glass și despre modul de funcționare a bateriei telefonului mobil, cum îi putem prelungi durata de viață și de ce unele baterii explodează uneori. Înțelegem brusc de ce doar sărurile de aluminiu protejează împotriva petelor de transpirație. Seara descoperim secretul unui tort de ciocolată delicios. Nu în ultimul rând, ajungând la avansați, aflăm și ce se întâmplă la nivel molecular când între doi oameni există chimie. Chimia pricepe să comunice lucrurile simplu, cu pasiune și creativitate. 

OBIECTIVE

  • Abordarea interdisciplinară a educației;
  • Promovarea studiului chimiei raportat la viața cotidiană;
  • Identificarea unor metode și tehnici interactive cu scopul conștientizării rolului pe care îl joacă chimia în existența noastră;

 

CONDIȚII DE ÎNSCRIERE

  • Înscrierea lucrărilor în concurs se va face până la 11.01.2022 (data trimiterii lucrărilor). Lucrările vor fi trimise ca atașament în formularul de înscriere care poate fi completat accesând linkul: Formular de înscriere iChemist Altfel 2022. (Vă rugăm nu trimiteți pe e-mail. Nu se vor lua în considerare lucrările trimise pe e-mail.)
  • Fișierul atașat va avea formatul WORD, cu dimensiunea de maxim 1MB.

 

STRUCTURA SECȚIUNILOR:

  1. Secțiunea de creație artistică literară în limba română.

 Realizează un eseu-argumentativ cu  tema:  „Cum ar arăta viața fără … chimie”

  • Treapta gimnazială – 300-350 de cuvinte (Republica Moldova: clasele 7-9; România: clasele 7-8). 
  • Treapta liceală – 400-500 de cuvinte (Republica Moldova: clasele 10-12; România: clasele a 9-12). 

La realizarea eseului vei ține cont de următorii parametri:

  • Înlocuiește cuvântul  „chimie” din titlu cu o substanță chimică concretă aleasă de tine (de exemplu: H2O, CO2, CH4, O2, C6H12O6, Fe, Cu, Al, CaSO4, NaCl etc.). 
  • Motivează folosind trei argumente și exemplificând prin trei situații rolul substanței alese în viața de zi cu zi.
  • Imaginează-ți cum ar fi lumea fără substanța aleasă, exprimându-ți  opinia proprie cu referire la actualitatea subiectului abordat. 

 

  1. Secțiunea de creație artistică literară în limba engleză.

Write an essay on the topic: «What would life be like without… chemistry»

  • Gymnasium – 300-350 words (The Republic of Moldova: 7th – 9th forms; Romania: 7th –  8th forms). 
  • Lyceum  – 400-500 words (The Republic of Moldova: 10th – 12th forms; Romania: 9th –  12th forms). 

While writing the essay consider the following :

  • Replace the word «chemistry » from the title with a chemical substance at your choice. You have the option to choose from the next chemical substances : H2O, CO2, CH4, O2, C6H12O6, Fe, Cu, Al, CaSO4, NaCl, etc. 
  • In three paragraphs explain the role of the substance in our every day life using at least three relevant examples.
  • State your personal approach.

 

CRITERII DE TEHNOREDACTARE:

  • Fișier în format ”doc” sau “docx”, pagină A4;
  • Spațiere rânduri 1,5, font Times New Roman, size 12, titlu Bold size 14;
  • Lucrările vor conține în antet informații despre autor (nume, prenume, clasa, unitatea de învățământ) și profesorii coordonatori.
  • Nerespectarea criteriilor de tehnoredactare poate duce la descalificarea lucrării.

 

EVALUARE

  • Evaluarea lucrărilor va fi realizată de o comisie de profesori de limba română, limba engleză și chimie.
  • Evaluarea lucrărilor se va face cu puncte de la 0 la 100.
  • Rezultatele vor fi afișate pe 30 ianuarie 2022.
  • La acest concurs nu se admit contestații.

Lucrările înscrise în concurs se vor păstra cel puțin 3 ani în drive-ul iChemist.

Evaluarea lucrării

1.Originalitate în alegerea temei, actualitatea acesteia

Sub aspect chimic

20 puncte

Sub aspect artistic, literar

40 puncte

2.Respectarea condițiilor de realizare a lucrării

Redactarea lucrării conform cerințelor de tehnoredactare

10 puncte

3. Structura logică a conținuturilor

20 puncte

4.Impactul asupra asistenței (impresie artistică)

10 puncte

Total 

100 puncte